torsdag 6 december 2007

Utslängda

Vi har nämligen fått brev från de taiwanesiska myndigheterna, där de gör det klart för oss att våra uppehållstillstånd snart går ut och vi ombeds vänligt men bestämt att lämna landet innan den sista december.
Annars blir det dryga böter och omedelbar deportation. Gulp.
Hostar man upp ett par tusen dollar per dag och person går det däremot fint att stanna, och man undgår deportation.


Så vi lämnar taiwanesiskt territorium och åker
till Tokyo redan på nyårsafton.
Det är ett gammalt beprövat utlandsboendetrick; en fot i ett annat land, sedan kommer man tillbaka och får tre visumfria månader i det första landet.
Men nu ställer jag mig givetvis många frågo
r: Får man nyårssupé på planet, tro? Och vad gör man i Tokyo på nyårsafton? Behöver jag handla en mössa? Vantar?

4 kommentarer:

Pumita sa...

Ojdå! Livet är fullt av överraskningar! Eller det kanske det inte var?

Sara sa...

Nja, det handlade nog snarast om förträngning än överraskning... Eller att vi inte trott att de skulle vara så på dagen kinkiga. ;)

christel sa...

Mössa och vantar, hmm det är ganska kallt tidigt på morgonen och sent på kvällen i Sasebo iallfall. Ett par tunna fingervantar och kanske en tunn mössa tar nästan ingen plats och räcker långt. Ni kommer ha skitkul tror jag!

Sara sa...

Ja, jag ser fram emot det så mycket! Jag ska införskaffa mössa och vantar, för säkerhets skull!