måndag 3 december 2007

Miljöjippo på Bali

Är det verkligen vettigt att flyga 10 000 delegater till Indonesien för att diskutera klimatavtal?
Det är klart, en videokonferens är inte lika trevligt som paradisiska Bali, men bara för att föregå med gott exempel?
Det är väl lika dumt som den nya politikersporten: Flyga till nordpolen för att låta sig fotograferas framför en smältande ismassa för att sedan kalla sig miljömedveten?
På tal om miljön. Engångsätpinnar i trä. Engångsmuggar, engångsrisskålar. Asien måste förbruka tonvis i veckan.
Sedan kan jag tycka att tre, fyra par engångsätpinnar per taiwanes och dag är mindre allvarligt än att varje taiwanes vill ha en porche cayenne att köra ner till 7-11 med.

Slutligen: Jag vet också att vi måste sluta lägga skulden för koldioxidutsläppen på individer som kör bil till jobbet och använder tepåsar. Men alla måste nog göra sitt, även om det bara är storföretag och industrier som kan göra en verklig skillnad.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Vilket viktigt inlägg! Håller med dig om allt! Jag är inte såå orolig men det är väl för att jag lyckas förtränga allt... :/

Sara sa...

Jag brukar också vara duktig på att förtränga, men det här med miljön känns så uppenbart i ett land där man inte alls verkar bekymra sig.

Lisa Christensen sa...

Det där med miljön oroar mig jättemycket. Man måste försöka göra det man kan. Tyvärr flyger jag mycket eftersom jag vill hem till Sverige med jämna mellanrum... Har lite dåligt samvete över det. Hoppas att de kan uppfinna ett mer miljövänligt sätt att flyga!

Sara sa...

Jag vet, jag flyger också mycket... Men snart måste de uppfinna andra sätt att flyga på, när oljan tar slut!