torsdag 20 december 2007

Rapport om en tragisk händelse

Jag håller på att packa och sortera. Och tar fram ett par kartonger med skor som jag inte har velat använda i detta gudsförgätna regnrike av rädsla att förstöra dem. (Taiwan är crocsens förlovade land av rent praktiska skäl, misstänker jag.)
Ytterligare en detalj som ni bör informeras om är att Taiwan har ungefär 1000 % luftfuktighet, och det gör att man närsomhelst kan upptäcka fläckar på sina vita väggar som man bland annat bekämpar med elektriska luftavfuktare.
Jag öppnar kartongen för att ta fram mina italienska lädersandaler, inköpta i Strasbourg våren 2006. Rasande snygga skor. Kastanjebruna, nätta och eleganta med en liten klack. Perfekta. Je les aime, ces chaussures.
Je les aimais.
Sandalerna är gröna. I kid you not. De har möglat. De är gröna. Så himla äckligt, på något sätt.

Jag har inte ord för att beskriva chocken.

Inga kommentarer: