söndag 9 december 2007

St Nicolas


Det har precis varit St Nicolas i Frankrike, och om man nu är lagd åt julfirarhållet, vilket jag egentligen är, finns det inget bättre ställe än i Alsaceregionen. Julmarknaderna avlöser varandra, och att gå runt på Strasbourgs -eller vilken stads som helst i Alsace egentligen- gator med en mugg vin chaud i handen och provsmaka pain d'épices och julspecialiteter är alldeles magiskt. Det är som att befinna sig i en sagobok. Dofterna, ljusen... Skymningen som sänker sig snabbt över en stad som glittrar av juldekorationer.
Jag tittade p
å foton från den här tiden förra året och blev alldeles sentimental när jag tänkte på att julmarknaden i Strasbourg, hur jag borrade ned näsan i halsduken och värmde händerna kring papperspåsen med rostade kastanjer. Nästa vinter vill jag till Alsace igen.

2 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Åh, vad julmysigt det ser ut! Jag har "missat" Alsace. Har varit i Strasbourg en gång och det var jättevackert, men annars har jag inte funderat så mycket på den delen av Frankrike. Det kanske är nåt att utforska...

Sara sa...

Jag har inte heller tänkt så mycket på alsace, men det är en fantastisk region, söta städer, vacker natur och gooooood mat!