lördag 22 december 2007

I follow you there

Det finns saker som bara händer i Taiwan.
Till exempel att bli ackompanjerad av en främling som tålmodigt håller sitt paraply över en och som tar en omväg så att man inte ska blötas ner av förorenat regn.

Det hände mig igår. Jag hade glömt mitt paraply och en tjej springer efter och ber mig komma in under hennes paraply. Till en början var det lite märkligt, hon pratade dessutom i sin mobil, och jag kände mig lite förlägen. I synnerhet eftersom hon erbjöd sig att ta en omväg för att följa mig hela vägen dit jag skulle.
Och jag sade att det gör inte så mycket om jag blir lite blöt - faktum är att jag inte alls har något emot lite duggregn i ansiktet - men hon svarade att det är så mycket föroreningar i regnet så att det är snudd på dumt att lämna huset utan paraply.

Den här hjälpsamheten och öppenheten (och definitivt nyfikenheten) vis à vis människor man inte känner är något som slår mig gång på gång.

Inga kommentarer: