torsdag 27 december 2007

Grönt te







Det gröna teet måste vara den ultimata drycken. Fullpackat med antioxidanter, C-vitamin och en stor dos oumbärligt koffein. Påstått effektiv mot cancer, kardiovaskulära sjukdomar, kolesterol och infektioner.
Här i Taiwan dricker jag mer grönt te än vatten, och stjälper säkert i mig en liter om dagen.
Men i Asien används det gröna teet till mycket mer än bordsdryck; man hittar grönt te i krämer, mediciner, kakor, t
årtor (okej, ta det lugnt med kolesterolet ändå) och maträtter.

Hemligheten bakom denna mirakeldryck sägs vara n
ågot som kallas catechin polyphenol, som har en mängd hälsoeffekter. Grönt te, oolongte och svarta téer kommer från samma växt, men för att framställa det gröna téet ångar man tebladen vilket gör att catechin polyphenolerna inte förstörs.
Det är ju svårt att bedöma sådana här grejer utifrån att egentligen inte ha några belägg alls. Men jag garderar mig med ett par koppar grönt te, lite rödvin, och ett par chokladbitar. Då kan man ju inte vara helt fel ute?

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter som bra saker att gardera sig med! Grönt te är verkligen gott, allra helst om man hittar ekologiskt odlat och utan syntetiska smaktillsatser. Härliga bilder.

Thérèse sa...

Grönt te är verkligen hur gott som helst. Jag är också storkonsument. Fast att gardera sig med lite choklad och rödvin låter som en god idé

Sara sa...

Sedan jag började dricka grönt te har jag nästan slutat med svarta téer, och dragit ner på kaffedrickandet.. förutom morgonkaffet.
Jag tror dessutom att det gröna téet förebygger förkylningar, jag har inte varit förkyld på hur länge som helst!