lördag 29 december 2007

Strippor och låtsaspengar

De första bilarna i processionen var dekorerade med glittriga girlander, glänsande band och färglada plastblommor. På flaken sitter män med cymbaler och olika sorters slagverk och blåsinstrument. Därefter kommer den hyrda bussen, i lila och orange, med plats för alla inbjudna, släktingar och vänner. Sedan ytterligare en flakbil, med färgglatt klädda kvinnor.
Bilarna tutar och de små miniorkestrarna spelar. Det är ett himla liv. Trafik som inte ingår i följet saktar ned och viker undan.

Sedan; begravningsbilen. En svart mercedes. På huven sitter ett stort inramat foto. Genom bilens fönster ser man den svarta kistan.
Begravningar i Taiwan är mycket annorlunda de europeiska. Traditionellt så väntar man 49 dagar efter ett dödsfall, för att sörja sju dagar i veckan, under sju veckors tid. Därefter följer man den döde till graven, och ofta är det bråttom, om en fortune teller har förutspått ett speciellt klockslag för att sänka ned kistan är det otur att fastna i en bilkö.
En av de mer besynnerliga företeelserna som kan förekomma på taiwanesiska begravningar är inhyrda strippor. Jag har inte kunnat få något bra svar på varför man skulle vilja ha en strippdansös på en begravning, men någon sade att det kan göra färden till andra sidan lättare, någon sade att det handlar om att hedra den döde (som i dessa fall är en man)
... Jag vet inte. För en västerlänning känns det mest chockerande, men strippor förekommer också på bröllop (jepp, bröllop, inte svensexor). Jag vet inte vad ni tycker men jag är... skeptisk. Minst sagt.

Jag vet inte alls vart den här traditionen kommer ifrån, men det vore kul att veta varför.

5 kommentarer:

Pumita sa...

Går det att undvika att fastna i bilköer, undrar jag. Och hur klär sig folk? Är det vitt eller svart som är sorgens färg?

Ingen strippa på min begravning, no way! Och inga plastblommor heller. Hellre inga blommor alls i så fall. Spännande att det är så olika.

Unknown sa...

Jag vet att i Kina är det för få sörjande, så för att få fler sörjande helt enkelt o mer ansikte för den döde så hyr man in strippor.

I Taiwan kommer jag ihåg hur de visade porfilm för gudarna i taoist templen..att ha strippor på bröllop var någe nytt..

Sara sa...

Pumita, jag kör på din linje. No strippers. Kläder verkar vara varken vitt eller svart, i alla fall inte på begravningen. Mycket färg, men har hört att rött är ett big no-no.

Okej, där fick jag en förklaring av Mr Fotavtryck! Ibland är det svårt att låta bli att höja på ögonbrynen måste jag säga... ;)

Uffe sa...

Mycket roligt att läsa om dina upplevelser i Taiwan. Är själv just nu på besök i Taiwan under tio dagar och reser hem i morgon. Så jag kommer att fira nyår i luften… Besökte Ping Lin igår och hade förmånen att få göra ett besök hos en lokal teodlare högt uppe i bergen. Där rådde svenska väderleksförhållande med regn och kyla och hade ren tur att jag hade med mej både tröja och jacka.

Har diskuterat fenomenet med strippor på begravningar med min taiwanesiska vän tidigare. Det är helt enkelt endast för att underhålla den döde och det kan vara både för män och kvinnor. Men förmodligen är det säkert så att det är mest män som uppskattar denna typ av underhållning. Det förekommer dock även att döda kvinnor erbjuds strippor, såväl kvinnliga som manliga sådana.
Eftersom det är för att underhålla den döde kan det även förekomma andra sätt som den döde skulle uppskatta, t ex spela mahjong eller varför inte ett modernt dataspel.

Tack för dina intressanta reportage om Taiwan.

Uffe

Sara sa...

Hej Uffe!
Pinglin är fint, och rofyllt efter hektiska Taipei!
Videospel och Majhong? Ja, varför inte? Det är i alla fall jätteintressant att lära sig nya saker, oavsett om man höjer på ögonbrynen heller inte... ;)