torsdag 20 december 2007

Språkpolisen säger

Jag vet inte om ni är lika flitiga bloggläsare som jag, men jag har noterat att två av Sveriges populäraste bloggar skrivs av unga kvinnor som säkert är kompetenta på olika vis men som är fullkomligt oförmögna till att stava rätt.
Jag klarar inte felstavningar. Det är det värsta jag vet. Jag får obehagsrysningar längs hela ryggraden. Samma sak med särskrivningar.
Den här damen skriver inom loppet av ett par paragrafer:
drömmklappen
extra ordinär
innuti
super populärt

Det här får mig att vilja slita min laptop i bitar och hänga mig i sladden. Det kan inte bara vara jag som känner så här? Det minsta man kan begära är väl att folk kan stava? Rätt.

Oh, en grej till: Folk som säger "dra alla över en kant".
Jag vill bara väsa: DET HETER INTE KANT! KAM HETER DET!
För att inte tala om hur ofta jag ser uttrycket "fylld till bredden". Ordmärkaren inom mig gr
åter heta tårar.

Brädden heter det. Brädden. Bräääddeeeen.

Tack för er uppmärksamhet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte bara du. Puss!

Sara sa...

Jag visste väl att du också är en korrekturläsare in disguise! Låt oss starta en kampanj!

Anonym sa...

det finns människor som tror att det heter "inom situationstecken" också. på hedersord. i kid you not.

Lisa Christensen sa...

Förstår inte varför alla måste särskriva. Men vi är väl påverkade av engelskan...