torsdag 8 mars 2007

Fågel, fisk eller mittemellan?


Det intressanta med att äta ute i Taiwan det är att man aldrig kan vara riktigt säker på vad man äter. I dag beställde jag nudlar och seafood, C beställde nudlar och kyckling.


Vi fick in identiska gjutjärnsskalar med identiskt innehåll.

- Hon kanske missförstod? Beställde vi kanske samma?
- Vad är det här? En liten bläckfisk? C håller ett mångarmat, tentakelförsett föremål mellan sina ätpinnar.
- Nej, jag tror att det är en svamp.
- Det här då? Tofu? (Vi brukar gissa på tofu när andra alternativ är slut. Fisk, fågel eller mittemellan. Mittemellan är tofu)
C har nu en stavformad rosa sak som närmar sig hans läppar.
- Stopp! Du har min mat! Det där är en surimi!
- Är du säker? Jag trodde det var en grönsak.

Skålar utbyts.

- Jag hittade en räka! Men hur tusan skalar man en räka med ätpinnar?
- Jag tror inte att det här är kyckling. Har kycklingar så stora ben?
- Det kanske är fläsk? Eller hund?

Vi har varit ganska utmattade efter att äta ute.

Inga kommentarer: