fredag 2 november 2007

Krukväxter och hundvalp

Om jag ska analysera min längtan och allt det som drar mig bort från Taiwan så handlar det nog om att jag sedan jag var 19 har levt med resväska i handen. Fyra länder och så många lägenheter att jag knappt minns...
Nu vill jag rota mig. Ha en plats dit jag kan komma tillbaka. Jag läser inredningstidningar och drömmer om att måla skåpluckor och hyser detaljerade fantasier om en krämfärgad fyrsits från Roche-Bobois. Jag funderar på vilken sorts hund vi ska ha, och vilken sorts krukväxter (det är upplagt för konflikt, C gillar de här mörkgröna tjockbladiga historierna, och små kaktusar, och jag vill helst bara ha orkidéer överallt).
Jag menar, jag är tjugoåtta, och äger inte en möbel.
Dessutom längtar jag efter skogspromenader och lugn och stillhet.
Som C sade häromdagen: En sväng genom Jhong-Li får en lördagseftermiddag på Champs-Elysées att kännas som en alppromenad.

Inga kommentarer: