fredag 9 november 2007

Beaujolais nouveau, façon Hello Kitty

Hello Kitty-vin. En hit i Taiwan.
Jo, för vuxna människor. Taiwanesiska fjortisar dricker bubbelté och papayamjölk.
Men taiwaneserna är inga vindrickare, n
ågot vi bittert fick erfara när vi, hembjudna till vänner, bjöds på årgångsbourdeaux. Trevligt, tänkte jag och tog en djup, efterlängtad klunk. Vinäger! Jag tittade förfärat upp på mina bekanta, som förväntansfullt tittade på mig.
- Eh... är korken d
ålig, tror ni? De tittade på varandra, och studerade flaskan länge och väl, innnan X förvånat säger:
- Det var inget fel alls p
å det när vi drack det senast. Vi öppnade flaskan i december, och smakade. Sedan har det stått i kylen?

För att jäsa i ett halv
år. Nice.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Oj, det förstår jag att det smakade vinäger.....bättre utan vin i sådana fall. Men är det verkligen så att Hello Kitty är på vinetiketten? Min ena dotter gillar Hello Kitty jättemycket. Jag tycker också att hon är underbar och charmig. Men vin med Hello Kitty känns lite märkligt.

Sara sa...

Yes, the cute cat är pa etiketten! Hello Kitty finns överallt; på väskor, mobiler, dörrmattor, choklad, läsk... överallt.