fredag 14 september 2007

På tal om croissanter

Jag hade tagit fyra stycken stora croissanter, lagt dem i en påse och gick till kassan för att betala. Tjejen i kassan tittade på min påse, räknade croissanterna och sade:

-Priset är för åtta.
- Nej, tack. Fyra blir bra!
- Men priset är för åtta.
- Då blir det väl halva priset för fyra, då?
- Du måste köpa åtta.
- Men jag vill bara ha fyra? Får jag inte köpa fyra då?
- Du får ta fyra till.
- Men vi är ju bara två, vi kan ju inte äta åtta stora croissanter, det går ju inte. Och croissanter kan man ju inte spara, de blir ju gamla, de måste ju ätas på en gång.

Tjejen säger ingenting. höjer långsamt och utstuderat på axlarna, för att sedan släppa ner dem i en gest som visade med all önskvärd tydlighet hur mycket hon brydde sig. Sedan nickar hon mot skylten där det står att åtta croissanter kostar 49 NT$.

Jag tar ett djupt andetag och säger med plånboken i högsta hugg
:
-Okej. Jag tar de här fyra, och betalar för åtta.
- Det går inte. Du måste köpa åtta.
Jag tror att jag hallucinerar. Här erbjuder jag henne att betala för åtta och ta fyra vilket innebär att hon tjänar fyra croissanter. Och hon nekar.
- Skämtar du heller?

Jag belönas än en gång med den utstuderade axelryckningen. Och jag ger upp. Resignerar.
Och trycker ner fyra croissanter till i min redan fulla påse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Flexibilitet.

Jag har råkat ut för liknande situationer här i Thailand, inte croissanter dock.

Jag struntade i hela saken. Lämnade tillbaka allt. Så får de stå där med lång oflexibel näsa.

Sara sa...

Den taktiken är möjligtvis bättre. Rationella argument komman inte langt med...

Anonym sa...

Ta fyra extra croissanter, slicka på dem och lägg dem på disken. Betala, ta din helt rationella påse med fyra croissanter och gå.

Sara sa...

Micke, nästa gang gôr jag det. Jag lovar.

Unknown sa...

Mickes idé är inte odum, skall testa den..

Kul att kunna se bloggen från bandit/rebell provinsen Taiwan igen:)

Nässelblom och choklad sa...

Skulle man bli tokig eller så. Vilket vansinnigt slöseri och hur ofexibelt som helst. Ok att det är ett extra förmånligt pris om man handlar åtta, men det måste ju gå att handla färre!! Men händelsen blev ett roligt inlägg.