måndag 17 september 2007

Argh

Måndag morgon och det var tungt att trassla sig upp ur lakanen för att titta ut på en himmel som har en märklig nyans någonstans mellan grått och gult. Tyfon på väg, ryktas det om, vilket gör att vi kommer att få, excuse my french, riktigt skitväder lagom till vår sol och bad-tripp till Kenting. Det är bara att inse, det är inte i år jag kommer att sporta en tjusig solbränna.

Sedan gör jag det fatala misstaget att beställa kaffe, jag minns inte exakt hur jag uttryckte mig, om jag sade vanligt kaffe, eller normalt kaffe, något som i min sinnesvärld är svart, möjligtvis med en gnutta mjölk i. Men till min stora bedrövelse blev jag serverad en mycket ljusbeige kaffe latte med sugrör. Iskallt och med så mycket socker att det knastrade mellan tänderna. Attans.

Två repliker som är bra att kunna om ni någonsin beställer kaffe på Taiwan
: Re de (hett) och wo bu yao tang (inget socker). Sätt utropstecken efter båda så kanske det går vägen. Eller gå till Starbucks, men då får ni hosta upp minst trippla priset.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur uttalar man ! på taiwanesiska då?

Sara sa...

Haha! Jag tycker ju alltid att folk som pratar kinesiska later konstant uppretade.Men att låta lite mer ilsken än vanligt, kanske? Eller att luta sig över disken och spänna ögonen i servitören?

Anonym sa...

Jag får nog mjölk i kaffet då. Har svårt för att låta argare än en kines.

Sara sa...

Håller med. Det är i princip omöjligt. ;)