fredag 21 september 2007

Moonfestival

Den här helgen är en långhelg i Taiwan, eftersom det är månfestival, vilket innebär fyra lediga dagar! Månfestivalen äger rum den femtonde dagen i den åttonde månaden, enligt den gregorianska kalendern är det i år den 25e september.
Festen, som idag mest handlar om att äta mooncakes, var ursprungligen en skördefest, som ägnades åt att beundra fullmånen och fira sommarens rikliga skörd.
Vi tänker inte fira någon som helst skörd, utan
vi ska förhoppningsvis kunna beundra månen från en strand någonstans mellan Stilla havet och the Taiwan strait, på vår romantiska get-away.

Det mindre romantiska i den här historien är att jag har dragit på mig årets kanonförkylning (efter min tyfonpromenad, förmodligen).
Nu ska jag gå till apoteket och köpa allt de har i febernedsättande- och antiförkylningsväg, så att jag ska vara frisk till i morgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid dessa jäkla kakor. Fick alltid fullt med såna, men naturligtvis aldrig den enda sorten jag gillar, den med ananas i.

Bara de andra äckliga med röda bokstäver som bara växer i munnen.

Ha en trevlig långhelg.

Anonym sa...

Det lär väl inte vara så svårt? Gå bara in på närmsta apotek och se lidande ut så ger de dig massor av skojiga saker så du blir frisk genast. Om du vågar äta det...

Sara sa...

Inger, det var just det där att vaga äta dessa illaluktande mixturer, som görs av massor med konstiga saker som de krossar i en mortel för att sedan beordra dig att blanda i vatten och dricka... ;)