onsdag 27 juni 2007

Reflektioner

Reflektion 1. Att Taiwan är ett land där det råder strikta hierarkier i yrkeslivet är det ingen tvekan om. Där C jobbar får the big boss Costello kaffet serverat och sin bil tvättad av stackare som är längre ner i näringskedjan och som inte har en tanke på att opponera sig. Att hålla sig väl med Costello betyder allt. Flera av C:s kollegor tar detta på stort allvar, och, håll i er, har chefens foto fastklistrat på skrivbordunderlägget eller som bakgrundsbild på datorn.
Jag har föreslagit C att han kanske kan byta sin bugatti-bakgrundsbild mot en bild där det st
år stort, svart på vitt: KISS ASS.

Reflektion 2. Taiwan är även ett land av paraplytjuvar. Ig
år fick jag mitt femte paraply stulet inom loppet av en regnig månad. Ska man tvingas ha larm på sina paraplyer? Eller är det så att det finns en "ditt-paraply-är-mitt-paraply-mentalitet" här? Att man när man lämnar en restaurant tar vilket paraply som helst och lämnar sitt eget när man går? Me not like.

2 kommentarer:

Nadia sa...

Ha,ha,ha! Det låter ju helt stört. Bild på chefen som skrivbordsunderlägg, det vore ju nått :)

Sara sa...

Jag trodde första att de drev med honom; att det var en ironisk gest. Men icke. Nada ironi.