tisdag 26 juni 2007

Dricka

Det är nästan för varmt att dricka kaffe på morgnarna... Och när som helst under dagen i och för sig. Jag har aldrig stått ut med smaken av kallt kaffe så jag har genomgått en kaffeavvänjning. Jag har aldrig druckit mindre kaffe än nu. När jag jobbade hällde jag säkert i mig en fem, sex koppar svart kaffe redan innan eftermiddagsfikat, plus två jättekoppar café au lait på morgonen. Nu dricker jag flera liter vatten istället. Gissar att det är hälsosammare? Fast inte lika gott att doppa croissanter i förstås.
Annars kommer jag alltid att förknippa Taiwan med
grönt isté och vattenmelonjuice.
Precis som Sverige är té med mjölk. Hos mamma fantasifulla téer på lösvikt. Hos pappa earl grey med standardmjölk.
Montpellier är Perrier citron på Café Riche eller café au lait på L'altitude på Place de la Canourge.
London var (gulp, det här låter inte så bra) Cabernet Sauvignon. Alldeles för ofta.
Belfort är varm choklad, på iskalla vintermorgnar, med tidningarna, på caféet runt hörnet.

Inga kommentarer: