fredag 1 juni 2007

Not so cute

Nej, jag tycker inte att folk får klä sig som de vill. Okej, om någon vill gå till RT Mart i bermudashorts med papegojmönster, läderväst och joggingskor - fine. Eller minikjol med stayups, strumpeband och t-shirt med trycket Erotic för att handla en kaffe i fiket på universitetet - go ahead (inget förvånar mig egentligen längre, även om jag i det senare fallet är rädd att flickan har svårt att bli tagen på allvar om hon vill diskutera, säg, kärnfysik, och att mannen i det första fallet har svårt att bli tagen på allvar överhuvudtaget). Men det här?
Har taiwaneserna luckor i sin historiekännedom? Jag begär inte att de ska kunna all europeisk historia, jag kan inte allt om Kina
, men ett minimum i all fall? Det här skrämmer mig lite.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den nazistiska swastikan är en spegelvänd buddhistisk swastika (det är t.ex. så man hittar buddhisttempel på en karta här), så det väcker en del andra associationer i den här delen av världen. Inte menat som försvar, men som möjlig förklaring.

Sara sa...

Jo, jag vet... var lite skärrad till en början innan jag insag skillnaden. Men pa den här killens tröja (syns daligt pa bilden) star även namnet Adolf Hitler stort över swastikan. Och det är inte första gangen jag ser det, och det är det som ger mig lite daliga vibbar.

Anonym sa...

Ja, en del människor här ser Hitler som en stark ledare som enade Tyskland och byggde ett starkt land med en stark och framgångsrik ekonomi. Suck...

Fast å andra sidan är det väldigt många västerlänningar som inte har något grepp om de oerhörda missdåd japanerna begick i Kina och runt om i Asien. Ofta får folk lite mer perspektiv om man jämför nazisterna i Europa med japanerna här i Asien.