tisdag 5 juni 2007

Rorsachtest

London fick sommar-Os 2012 och Frankrike surar eftersom de inte fick stå värd för spelen, och nu hånar de den nyss presenterade OS-loggan, som de menar är sämre än det officiella fotografiet på President Sarkozy som ska hängas upp i samtliga hôtel de villes.
Atminstone tänkte jag att det bara handlade om avundsjuka. Tills jag s
åg den.

Den ögonblickliga symboliken g
år mig förbi. Totalt. Vad ska det föreställa? Är det en kampsportklubbs logga? En figur i ett gameboyspel? En torkduk? Är det retro? Är det futuristiskt? Är det både och?

Och även om färgen (Malva? Ja, det är ju en sportig, kraftfull färg. Verkligen. Oh, den g
år att få i orange också?) gör mig illa till mods så är det formen som besitter de största problemen. Kreatörerna yrar om dynamik och evolution. I de här kletrosa fraktionerna som skaver mot varandra ser jag mer resterna efter en explosion? Men kanske är det bara jag? Det går säkert att analysera folks sinnestämning efter den här loggan. Och efter OS kan man återanvända dem som Rorsachtest. Alla som tänker på sport och fred och vänskap när de ser den räcker upp en hand.

Inga kommentarer: