söndag 5 augusti 2007

Papayakyckling

Så vi går till bästa thairestaurangen i sta'n. Med en enda tanke i huvudet. Att äta deras papayakyckling. Vi har pratat om det hela dagen. Vi väntar snällt på bord. Har överseende med söndagssuperande människor med skrikande barn och ringande mobiltelefoner. För papayakyckligen är värd det. Vi får ett bord längst in i lokalen, bredvid tio tjockisar varav hälften reser sig var femte minut för att besöka damrummet, vilket leder till att vi tvingas resa på oss, och hålla hårt i duken så att de inte sveper med sig den i farten. Men det är okej, vi ska ju äta papayakyckling tillagad av den bästa thai-kocken i Taiwan. Enligt ryktet.

Vi sliter tag i menyn och pekar girigt p
å papayakycklingen. Vår vackra servitris skakar på huvudet och säger mei you. Finns inte. Inga förklaringar, inga ursäkter.

Det är s
å man kan gråta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är papayakyckling för nåt?
Det vet jag inte om jag ätit någon gång.

Sara sa...

Du har missat nåt! Papayakyckling är en kycklinggryta med (gissar jag, har inte lyckats lägga vantarna pa nagot recept): soltorkade papayaskivor, massa hackad vitlök och chili, och papayajuice. Serveras och avnjutes med ris. Det är det godaste jag ätit.

Anonym sa...

Hmmm... Jag frågade min fru igårkväll om hon hört talas om denna maträtt, men hon såg ut som ett stort frågetecken hon också.

Du har inte ett thailändskt namn på det? Då blir det lite lättare att luska ut vad det är.

Det kanske är en taiwanesisk variant på thaimat som bara finns där...?

Nu är jag grymt nyfiken. Måste leta rätt på denna rätt, om du nu inte kan ge mig ett namn.

Hoppas att du får din papayakyckling nästa gång förresten.

Unknown sa...

Jag vågade aldrig säga något över rädsla för att bli bortgjord om denna thairätt,,låter gott men jag har aldrig heller stött på något sådant i Thailand

Sara sa...

Där ser man. Papayakycklingen kanske är en taiwanesisk variant pa nagon thailändsk rätt? Fast min thairesturang hävdar att det är en specialitet... Hm. Kanske som fyra sma rätter, som man bör ha svart att hitta i Kina?