torsdag 9 augusti 2007

De är galna

Lungröntgen och blodprov finns inte på listan över saker jag gillar att göra en ledig torsdagsförmiddag. Men det krävs för mitt arbetstillstånd. Samt att bli mätt och vägd på ett professionellt vis (Vad spelar det för roll vad jag väger? Ojoj, 52 kilo, nej då vet vi inte om du kan få jobba här i Taiwan. Vi har normer, förstår du.).
Dessutom genomgick jag en helbesiktning innan jag åkte hit, eftersom det krävdes bland annat hiv-test för att bli inskriven på universitetet (Nej, jag skojar inte).
Men den läkarundersökningen gjordes av en riktigt dyr privatläkare. Och privatläkare ger de inte mycket för här som det verkar. Vem vet, jag kan ju ha betalat henne för att skriva att jag inte lider av dengfeber eller fågelinfluensa
?
Ni märker hur indignerad jag är! Men jag anser att det är ett övergrepp på min personliga integritet. I synnerhet som jag inte kan göra det på betald arbetstid. Utan måste offra en ledig förmiddag. Skandal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Samma sak här, fast här verkar det inte vara så noga med det hela.

De mäter och väger så klart, kollar blodtryck och syn.

Sen frågar de lite hur man mår. Då säger man bra.

Är du alkoholist? Nej!
Drogar du? Nej!
Har du några livsfarliga sjukdomar? Nej!

Och så får man sitt intyg.

Sara sa...

Det var t o m ledande fragor! Du har aldrig haft tbc, va? Inte malaria heller, va?
Fast blodprov och röntgen slapp jag inte...