tisdag 7 augusti 2007

Mot min vilja

Taiwaneser dricker i princip ingenting utan sugrör. Oavsett om det är te, kaffe, juice, mjölk eller yoghurt så använder de sugrör av olika längd och diameter. Jag är lite kluven till sugrör. Givetvis har jag fantastiska sugrörsminnen som inkluderar saftbubbeltävling på barnkalas eller speciella böjbara födelsedagssugrör. Sugrör var fest.
Men nu vill jag gärna dricka mitt kaffe utan sugrör. För att inte tala om mitt mineralvatten. Så på 7-11 tackade jag idag vänligt men bestämt nej till sugröret som ynglingen bakom kassan insisterade på att jag skulle ta emot. Men det gick han inte med på. Han följde efter mig ut på gatan med sugröret i handen.
Möjligtvis gjorde han det för mitt eget bästa. Det är ofta så i Taiwan. Jag har varit med om att servitriser handgripligen tagit tag i min skål med ris och kött för att röra om den comme il faut. Under mina panikslagna blickar, eftersom anledningen till attt jag inte rört om är jag föredrar den oomrörd.
Jag har köpt ananas av en försäljare som kryddade min ananas. Trots att jag sade nej eftersom jag hatar den där sötsura kryddan de envisas med att förstöra frukt med. Men han trodde förmodligen att jag inte visste att i taiwan brukar man krydda sin frukt. Jo, jag vet. Men jag vill inte.
Och nu får jag sugrör nertryckta i mitt kaffe. Mot min vilja.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar vara ungefär samma sak där hos dig som här hos mig.

Sugrör till allt.

Här får man även slåss för att slippa salt på frukten, ibland blandad med chili.

Plastpåsar och gummisnoddar till förbannelse...

Det är skoj att läsa om Taiwan här hos dig. Jag har varit där några gånger, med jobbet, men det har varit som att leva i en kuvös. Skjutsad överallt och omhändertagen som om man vore 5 år. Så jag har tyvärr missat allt det roliga.

Men jag tar igen det nu. ;)

Sara sa...

Jepp, har aldrig i hela mitt liv sett sa mycket gummisnoddar och plastpasar som jag gjort här... Och märkliga kryddor pa frukten, som sagt!

Unknown sa...

Salt o chili på frukt är gott..

Påsar,o snoddar o skit kan man vara utan liksom sugrören..nu tar jag med mina Ikea påsar till Lotus o bojkottar 30 småplastpåsar..

skrev också något om det hela en gång..
http://fotavtryckiasien.blogspot.com/2006/03/siam-paragorn-pride-of-siam10-kassar.html

Nadia sa...

Sugrör är kul. Åtminstone ibland. Men till kaffet?! Låter både opraktiskt och fel.