fredag 3 augusti 2007

Avdelning Märkliga Företeelser i Taiwan


De cyklande protestanterna.

Var kommer de ifr
ån? Vilka är de? Vad gör de? Omvandlar de taiwanesiska buddisterna till hederliga östkustprotestanter?

Jag vet bara att de cyklar, i ur och skur, iklädda designade cykelhjälmar, kostymbyxor, slips och vit skjorta. Outtröttliga och välpressade. Och ärligt talat, för att se ren och välstruken ut när man cyklar runt p
å en subtropisk ö i fyrtio graders värme krävs möjligtvis lite hjälp från ovan.

De hejar alltid glatt när jag möter dem p
å mina promenader. Ett par uppmuntrande ord till en vilsen själ. Sedan susar de förbi, på väg mot nya utmaningar. Ibland verkar de bytas ut. Det är dock svårt att avgöra eftersom de är förvillande lika varandra.

De cyklande missionärerna är för mig ett litet mysterium. En enda gång har jag sett dem utan sina cyklar. Då tvättade de bilar gratis.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Mormonerna antar jag att du syftar på, de var de enda vitingar jag mötte i Pintung Hsien så vi morsade alltid. De längtade onekligen hem en del de också,vi träffades en del. Det jobbiga är bara att för eller senare sätter deras märkliga tro käppar i hjulet för ett normalt umgänge.

Anonym sa...

Mormonerna, ja. Dem träffade jag på redan 1993 i Nanjing. "Oh, you're Swedish. My mum did her mission in Sweden, in the 60s"... Undrar vad hon tyckte om det frigjorda Sverige då.

Och i Taiwan vimlar det av dem. Intressant fenomen. Missionärer idag. Undrar om de lyckas omvända många, eller om de bara får "brödkristna" dvs folk som kommer till kyrkan för att få mat, för att de är fattiga...

Sara sa...

Aha, de är mormoner, alltsa?
Verkligen intressant fenomen.Jag har nog aldrig stött pa missionärer tidigare, bortsett fran nagot enstaka Jehovas vittne som knackat pa.
Undrar som sagt om de lyckas med att omvända nagra, eller om det är "mission impossible"?

Unknown sa...

De lär sig språket på nolltid! Tron försätter berg..

tror inte så många konverterar dock..

Sara sa...

Var kommer de ifran? är de amerikaner?