söndag 12 augusti 2007

Obegripligt

De säljer cheddar med chokladsmak på varenda convenient store i Taiwan. I ett land där folk inte äter ost, och inte äter choklad, har chokladcheddar fått taiwaneserna att rusa till närmaste 7-11. Obegripligt.
Det här säger allt om den gastronomiska niv
ån i det här landet.

För mig är det en g
åta att människor frivilligt vill äta det som kallas amerikansk ost, ost som processats till oigenkännlighet och där varje skiva lindats in i plast även om det är svårt att avgöra när man äter osten om man tagit bort plasten eller inte (det här är en av anledningarna till att fransmän och amerikaner har så svårt att förstå varandra). Och nu finns den med chokladsmak.

P
å tal om det, så är President Sarkozy inbjuden till President Bush idag, på lunch. Vita huset bjuder på varmkorv och hamburgare. Chict. Vad är det med amerikaner och mat?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Haha. Ja, den där gummi plast cheddarn ger mig rysningar var gång. Inte ens när hotellen försöker lägga ut den fint på frukostbuffén går jag på knepaet..och med chokladsmak.Vilken rysare?

Det blir ofta fel när asiater gillar något som de tror är västerländsk. Det roliga är att de ibland tror att vi inte äter annat än burgare och pommes..
Kanske likadant när vi tror vi äter Kina mat hemma..

Bangkoks förre borgmästare höll på att storma ut i ren protest när han inte fick dränka sin franska sallad i Thousand Island på Saigons bästa franska restaurang.

Sara sa...

Rysare är ordet. ;)
Borgmästaren i Bangkok hade nog inte insett hur protektionistiska fransmän kan vara när det gäller mat...

Anonym sa...

Vilken borgmästare var det? Sunak eller? Förfiningen personifierad. haha

Plastost... vet inte vad jag ska säga om plastost. Det borde vara livstids fängelse på plastost.

Med chokladsmak blir det nog dödsstraff. Jag är normalt en ivrig motståndare till just detta straff. Men någonstans måste ju gränsen gå. Chokladplastost får mig att byta sida. Numer är jag anhängare till dödsstraffet. Men bara för ostförstörelse.

Sigge sa...

Ha ha, så många av dina upplevelser är också mina. Så likt Japan. Här serveras friterad camembertost med ketchup. Fransmännen i vår bekantskapskrets ryser. Och plastost är standard även här, som i övriga Asien. Herrejisses så jag saknar lagrad hårdost, så mycket att jag blivit besatt.

Sara sa...

Friterad camembert med ketchup! Låter sådär...
På tal om det så får man ofta ketchup och majonnäs till maten på taiwanesiska restauranter i Taiwan (förutom sushiställen). Är det något taiwanesiskt eller gör man så i Japan också?