måndag 27 augusti 2007

Tempel i Jhong Jheng Park, Keelung





Är det ett tempel? Ett nöjesfält? En övergiven cirkus? Sanningen är att vi inte riktigt vet, men vi lutar mot ett buddisttempel. Bara synen av det fick mig att skratta; det är så lekfullt, och smaklöst och galet, på något sätt. De rosa tyllskynkena, alla tivolilampor som förmodligen blinkar i tusen olika kulörer på kvällen... De röda mattorna och jätteguldfisken; så kitchigt och galet. Jag bara fnittrade hjälplöst, det känns så osannolikt att någon har skapat det här stället där less definitivt inte är more...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kinesiska tempel...

...får mig att må illa. Det är som ett religiöst Disneyland. Smaklösheten skriker så högt att man får huvudvärk.

Det är svårt att ta på allvar.

Sara sa...

Haha! Precis så! Och man kan inte beskriva det på något annat sätt än smaklöst... Fast ganska roligt.

Anonym sa...

Jo, men på nåt sätt känns det som om jag kommer längre från Gud i ett kinesiskt tempel än normalt.

Och normalt är jag redan vääääldigt långt ifrån honom/henne/det.