måndag 27 augusti 2007

Hotellfrukost

På tal om kinesiska frukostar så var det inte direkt några kontinentala croissanter, skummad mjölk och cornflakes som mötte oss när vi kom ner i hotellets frukostsalong i söndags morse. Det var skålar med flera sorters alger, salta jordnötter, tofuskivor, skivad bambu och ingefära.
C gick, utan att ens fundera p
å sjögräs, sojabönor eller risgröt, vidare till rostbrödet och jordgubbssylten. Efter att misstänksamt ha granskat porslinsskålar med mer eller mindre oidentifierbart innehåll gav jag mig i kast med den äkta kinesiska frukosten. Jag menar, alger? Och tofu? Det är ju sådan mat som man lever hundra år med perfekta kolesterolvärden och inga rynkor om man äter. Dessutom högkvalitativa proteiner i äggen, och antioxidanter i ingefäran. Kan det bli bättre?

- Älskling, jag är säker på att det är jättehälsosamt! Och gott! Det är jag säker på?
- Sedan när blev salta jordnötter hälsosamt?, fr
ågade C och bredde sylt och smör på sin rostmacka.

Men det var något med algerna och ingefäran som liksom fick det att vända sig i magen på mig. Inte till kaffe. Inte till frukost. Jag sköt ifrån mig min tallrik med jordnötter och ägg och gav mig på min mans rostbröd i stället.

-L
åt bli mina mackor! Ät dina alger i stället.
- Jag mår illa av att äta alger på morgnarna. Kan inte du hämta ett par rostskivor till mig? Snälla? Med sylt? Och smör!
- Inte förrän du har ätit upp dina alger.

Det finns n
ågot så utomordentligt fantastiskt underbart att doppa vitt rostat bröd i morgonkaffet. Alger kan aldrig, aldrig bli samma sak. Rostbrödet uppfanns i princip för att doppas i kaffe på morgnarna. Alger gjorde inte det. I stick with my toast. Skicka smöret, tack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alger sitter fast på botten av havet av en god anledning: man ska inte komma åt dem. Det är bete för sjökor, gömställen för muränor.
Rostmackor, now that's a meal fit for kings.
/David, som inte litar på saker från havet (förutom fiskpinnar)

Sara sa...

David, du har helt rätt. Som vanligt.
Förutom att det nog är mycket lite i en fiskpinne som kommer från havet?