tisdag 17 april 2007

What a difference a dye makes

Mina hårrötter vann den här matchen. Jag har gjort mig av med mitt slingblekta rufs, som på något mystiskt sätt transformerats från gyllenblont till gulvitt, och som fick mig att se ut som en dokusåpaaspirant, och nu stoltserar jag med en mörkt rödbrun kalufs. Jag var jättenöjd. Det var inte mina kursare. Ceasar rynkade ögonbrynen, och jag svär, Alfonso fick tårar i ögonen när han såg mig. Hur kunde jag? Min blonda hårfärg som var så vacker! Eh, ja, förutom att den inte var min. Men för Alfonso et al. på min kurs kommer jag alltid att vara the blonde from France. Hade inte hjärta att ytterligare tillfoga smärta genom att framhärda att jag varken är blond eller från Frankrike. Krossa illusioner och Bardotmyter får andra ägna sig åt. Jag är ju finkänslig.
Som cappuccinofärgad (det hette så, även om jag skulle hävda att det är mer teak-färgat) är jag mer inkognito på gatorna; inga vespaförare som häpet saktar in när de ser mig, inga pekande barn, och, bäst av allt, ingen närgången granskning av fnittrande, viskande taiwanesiskor när jag går förbi. Taiwanesiskor har en tendens att fnittrande slå händerna för munnen när de ställs inför situationer och fenomen de inte riktigt känner igen. Det är inte elakt, men kan kännas minst sagt sårande. Taiwaneser är inget finkänsligt folk; när man lär känna dem inser man att de är uppriktiga och så ärliga att det går över gränsen till hänslynslös brutalitet.
Till exempel finns en student p
å C:s labb som har den märkligaste huvudform jag någonsin har sett, och som han förmodligen lider en del av, om jag ska beskriva så ser han ut precis som en banan. Det här skulle ju jag hellre dö än att påpeka för den unge mannen i fråga, men när Peggy presenterade mig för honom sade hon:
- Det här är X men vi kallar honom för Moon eftersom han ser ut som en nym
åne i ansiktet.
Hyggligt. En annan dag när vi pratade om det för taiwanesiska kvinnor s
å väsentliga i att vara "cute", i synnerhet när de fotograferas, så sade Stanley:
- Men det kan inte Sandy eftersom hon inte alls är söt och lite tjock.
Aouch. Högstadiefasoner som kan s
åra den mest hårdhudade.


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: