måndag 2 april 2007

Kinesiska för nybörjare II


Jag har bytt ut all musik i min i-pod mot en konversationskurs i kinesiska (instant learning, vad innebär det? Att jag lär mig omedelbart?) och spankulerar runt med rynkad panna och mumlar kinesiska artighetsfraser. Jag vill så oerhört gärna lära mig, men tusan, vad svårt det är. Jag har i synnerhet svårt att höra skillnad på de olika tonerna, och de olika zhe-, sh- ,ch- och jh-ljuden. Och r- och och c- ljuden.
Om jag är språkligt frustrerad så är C arbetsmässigt frustrerad; nu fungerar utrustningen, men inte mat
erialet, så han försöker designa en egen cell, av något slag. Jag kommer med uppmuntrande tillrop, i stil med "tänk när du får Nobelpriset, älskling", men då mumlar han något om att bli fiskare och bosätta sig i Bonifacio (Där sprack min dröm om att få gå på Nobelmiddagen i någon svepande kreation, och konversera argentinska matematikpristagare och äta snittar).
Hursomhelst, så har jag köpt en liten cerice gris till honom, som fungerar som aggressionsventilerare. Tanken är att man slänger den i golvet så att den blir platt. Efter ett par sekunder har grisen samlat ihop sig och blivit rund och trind igen. Då slänger man den i golvet igen så att den blir platt. Och igen. Och igen. Och den leende lille grisen blir aldrig platt, man har inte en sportslig chans att ta kål på honom. Ganska frustrerande, när jag tänker efter. Så aggressionsventilerare kanske är helt fel benämning?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur man plattar till en gris permanent: Herr Gris, möt farbror Slägga.