lördag 21 april 2007

Familjen Hairstylists känsla för hår

Idag gjorde vi taiwanesisk frisördebut, och det var en upplevelse utöver det vanliga. Bara schamponeringen var extraordinär, med en massage som förvandlade mig till vax i frisörskans händer. Men tjejen som klippte mig var rätt nervös, det var första gången hon skulle sätta saxen i ett hår som mitt (mina tunna testar har inte mycket gemensamt med taiwanesiskornas tjocka, blanka hårsvall) och livrädd för att jag inte skulle bli nöjd. Så det slutade med att the chief hairstylist, och the chief hairstylists bror också stod runt mig för att ge goda råd gällande min nya japanesestyle hair-do. Jag fick inte som jag först ville, men jag fick en frisyr som passade mig och mitt hår perfekt. Brushingen tog lång tid, och kallades "the design". Proffsigt. Jag har aldrig känt mig så ompysslad.
Efter klippningen fick vi träffa the chief hairstylist's föräldrar som bodde i en lägenhet innanför den moderna salongen, samt deras ljuvliga fyramånaders taxvalpar. Mamma chief hairstylist gav oss kinesiskt godis som hon handlat på en resa till Beijing, och vi bytte nummer med lillebror hairstylist, som sade att "behöver ni någonting, eller om ni vill ha hjälp med något..." på det uppriktiga taiwanesiska sätt som får mig som nordeuropé att baxna.
Och när vi sedan
åt lunch på Yoshinoya slog en ung taiwanes sig ner bredvid oss.
- Vous êtes français?
Olivier pratade en förträfflig franska efter att ha pluggat i Dijon, och vi bytte telefonnummer för att träffa honom och hans fransktalande vänner i Taipei.

Taiwan är verkligen en fantastisk plats för möten med människor. Jag förv
ånas, överväldigas och förundras över den enorma vänlighet och människointresse vi möter, som ibland bara får hjärtat att svämma över och som gör att man som utlänning inte känner sig varken ensam eller vilsen.
Vad gäller klippningen s
å är jag supernöjd med mitt nya ganska korta, mörka. C tyckte att jag såg ut som Catherine Deneuve. En ung Deneuve ändrade han sig till när jag lade ifrån mig ätpinnarna och med armarna i kors och smalnande ögon frågade om han tyckte att jag såg ut som en nylyft sextioåring i mitt nydesignade japanstyle hair.


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: