söndag 15 april 2007

Wining and Dining

I Taiwan lever man för att äta, och äter man inte minst tio gånger om dagen förlorar livet på något sätt sin mening. Här har man ständigt något ätbart i handen, och man får ständigt mat i present. Man andas mat, lever mat, pratar mat, men utan ett ord om low-fat, low-carb eller low-cal. Cherry undrade, när jag frågade henne hur det kommer sig att de alltid pratar om mat, vad vi pratar om i Frankrike, eller Sverige, om vi inte pratar om mat.
Ja... politik, kanske? Vädret, helgen, jobbet? Les amours?

Men även om jag värjer mig mot en del av Taiwans gastronomiska utsvävningar s
å finns här fenomenalt, osannolikt god mat. Här är min best-ever-lista:

Thailändsk papayakyckling med ris på bästa Thai-stället. Sagolikt.
Koreanskt stekt ris med räkor. Livet blir inte vad det varit innan.
Sesambollar. Mmm.
Kinesisk wokad k
ål och bambu med sesamolja.
Chinese herbal medicine noodles med lamm p
å vårt favoritnudelhak.
Sushi p
å sushi express. Dessutom är det roligt att äta.

En dinner for two brukar sluta n
ågonstans på 150 dollar, runt trettio kronor. Bufféerna där vi brukar äta lunch är billigare. Då ingår ju inte linneduk och tända ljus, utan snarare vaxduk och disposable chopsticks, men det är så gott!

Och jag som är frukttokig frossar i jättefin papaya och ananas, guava och melon, som jag handlar p
å marknaden, eller av försäljare på gatan. Och té! Grönt té med ananas eller grapefrukt, mjölkté med papaya... Ah. Det är inga trista tépåsar som lämnar ännu tristare ränder i trista dussinkoppar, det är som ....cocktails!


Inga kommentarer: