onsdag 11 april 2007

Chaos culinaire à la Taiwanaise


- Äter ni grodor? Och Ostron?, frågade Polonium.
- Nej, sa jag.
- Ja, sa C. Bien sur que oui.
Ibland tror jag att fransmän och taiwaneser har mer gemensamt än vad de själva inser. Hursomhelst, ett par grodlår har, trots att jag levt i Frankrike, aldrig korsat min väg. Däremot ostron. Första gången jag träffade mina svärföräldrar bjöd de på ostron. R
åa ostron. Och jag som ville göra ett gott intryck sörplade utan att tveka i mig ett. Mina svärföräldrar och blivande make tittade sedan förvånade på mig som, grön i ansiktet, försökte skölja ned eländet med fyra glas champagne på raken. Och tvingades sedan åse hur deras presumtiva svärdotter/tillkommande hustru spottade ut l'hûitre i den stärkta linneservetten.
Jag struntar i om det är ett afrodisiakum (fast det vet jag inte om mina svärföräldrar vet?), vad mig anbelangar är det som att äta salt slem. Men fransmännen har i alla fall den goda smaken att servera jävelskapet (som de kallar delikatess) tillsammans med champagne och rostat bröd. Taiwaneserna slänger skoningslöst sina i en kokande fondue. Tillsammans med grodl
år och evil-looking champinjoner. Och detta bjöds vi på av Cherry's svåger.
C beskrev bedrövat hela middagen som ett chaos culinaire, en fullkomlig förvirring och ett gastronomiskt intet. Jag m
ådde mest illa.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tacka vet jag pölsa.

Anonym sa...

Eller torkat älgkött på Bäckis