fredag 13 april 2007

The beauty and the bleach

Kosmetika är big business i Taiwan, och hudvårdssektorn är den som har tagit över lejonparten av marknaden, med otaliga whitening products. Den växande white beauty- kulten är en stark drivkraft för den Taiwanesiska tillväxten. Whitening products står för mer än hälften av kosmetikamarknaden; märken som Dior, Lancôme och Estée Lauder som i Europa säljer autobronzants marknadsför skickligt produkter som Snow pure whitening lotion och Neurowhite ultimate whitening cream i Asien. Vitt säljer och varudeklarationer som innehåller whitening complex är legio. Till och med deodoranter är "extra whitening for a fairer skin tone".
Jag är lite förundrad över hela fenomenet, och häpen över den minst sagt aggressiva marknadsföring som används för de här produkterna, kampanjer som inte alltid är helt politiskt korrekta och jag sade till Ceasar att i Europa är det snyggast att vara solbränd.
- Va?, sade han, ingen kille vill väl ha en tjej som är solbränd?
Mina taiwanesiska väninnor h
åller med honom, det är inte snyggt, helt enkelt. Och Vanessa har sagt upp sig från Bulgari för att jobba i familjeföretaget som specialiserar sig på hudblekningsteknik. Och jag som alltid har varit en natural glow selftanner-using kind of a girl känner mig lite förvirrad.





Andra bloggar om: ,


Inga kommentarer: