torsdag 26 april 2007

Bananas made in Taiwan

- Do you know this fruit?, hojtade Sandy samtidigt som hon viftade med en banan framför ansiktet på mig.
- Eh, that's a banana?
Besviket konstaterade hon att vi även i europa har bananer. Och mango. Och papaya.
- But have you got taiwanese bananas?, fr
ågade hon misstänksamt. Nix, det tvivlade jag på. Vi kör med dominikanskt, tror jag, i Sverige. Costa Rica, kanske? Men ibland undrar jag vad de tror om oss europeiska levnadsförhållanden? När Stan följde oss till Carrefour första gången ägnade han stor möda åt att förklara principen med mynt-opererade kundvagnar.
- And then, when you leave the caddy...you'll get the coin back! You see? Vi försökte se imponerade ut samtidigt som vi stirrade p
å tiodollar-myntet han triumferande höll upp i luften.
Wow. Vad säger man? Att i sverige har vi kommit så långt att vi inte ens använder mynt? Att vi har speciella små plastgrejer som vi kan använda om vi inte råkar ha en femkrona till hands?
En g
ång i London råkade jag ut för samma företeelse när en amerikansk hyresvärd vid namn Kimberley visade mig en mikrovågsugn. Mmiicroowaaaave. M-i-c-r-o-w-a-v-e.
- Right. Microwave. Wow.


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: