fredag 26 oktober 2007

Vovvar

Alla dessa vilda, luggslitna, haltande hundar som springer omkring i Taiwan krossar mitt hjärta. Jag kan inte ta hand om dem även om jag skulle vilja, men jag har ett par skyddslingar som jag alltid klappar om och matar, en mager unghund med ledsna ögon och kotig rygg, och en svart valp som bor på campus och som inte ser ut att vara mer än två, tre månader gammal.
Men det finns så otroligt många, och det gör mig så ledsen. Jag vet inte var de kommer ifrån? Om folk tröttnar på sina jyckar när de inte är valpar längre, och slänger iväg dem, kanske?
De herrelösa hundarna står i stark kontrast till
de små krulliga hundar som är så populära accessoirer här; de bärs runt i väskor och har kläder, skor, kepsar och kontrastfärgade pälsar.
Idag har jag exempelvis sett en helt armyklädd cocker spaniel med stövlar, en vit pudel med rosafärgade tassar och hängseljeans, samt en helrakad golden retriever. Jisses.

Inga kommentarer: