tisdag 30 oktober 2007

Halloween schmalloween

- Du glömmer inte kostymen till i morgon kväll, va?
Det är min kollega Jean som höjer blicken från pumpadekorationerna hon har ägnat fjorton dagar åt att tillverka.

Eh... Vad ska jag säga? Att det är precis vad jag tänkt göra; glömma halloweenkostymen. Jag har aldrig haft en tanke på någonting annat än att glömma den.
Men jag hör mig själv säga:
-Nejdå. Jag rotar fram någonting! (Ungefär som att jag skulle ha en pumpadräkt eller häxkostym liggande i garderoben, som jag skulle ha tagit med mig från europa eftersom jag kallt räknat med att tvingas fira Halloween?)
Och precis innan jag går hem kommer Joy (tillförordnad boss och chefens svärdotter) fram och placerar ett orangefärgat spöke på mitt skrivbord.
- Jag tänkte fråga dig om du vill vara domare i kostymtävlingen i morgon?

Givetvis vill jag inte vara domare i kostymtävlingen. Lika lite som jag vill klä ut mig till spöke.

Men högtider är ingenting man kommer undan i Taiwan. De firar till exempel jul. Och nyår. Två gånger. Gregorianskt nyår. Och kinesiskt nyår. Alla hjärtans dag firas tre gånger. Fjortonde februari, plus taiwanesisk och japansk alla hjärtans dag.

Det är bara att bita ihop.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra för kommersens krafter?

Sara sa...

Ja. Eller inte.