onsdag 3 oktober 2007

Klart att du inte stör!

Klockan var nästan halvtolv när hyresvärden knackade på igår kväll och ville att vi skulle betala elräkningen. Jag blir alltid lika störd, det känns som ett intrång, när någon kommer oinbjuden så sent. Nu var vi ju i och för sig uppe, men det känns ändå som en väldigt privat tid att kliva in i någons liv. Jag ville helst av allt öppna dörren inlindad i täcket och se yrvaken och sömndrucken ut och se ut som om hon verkligen störde. Vilket hon gjorde. Men givetvis säger jag godkväll och hej och tack. Jag är på tok för artig för mitt eget bästa.

Däremot blir taiwaneserna riktigt störda (fast det skulle dem ju inte heller visa) om man bestämmer möte innan elva på dagarna - en för dem helt okristlig tid. Då dyker de upp med morgontéet i en pappmugg i handen, gnuggar sömnen ur ögonen och måsta rusa in på närmaste frukostställe för att greppa en macka.

2 kommentarer:

sophie sa...

varje land har ju sina kulturella koder, men att även "tid" är sådant som skiljer länder emellan är intressabt att upptäcka.

Sara sa...

Ja, det var en intressant insikt. Och det är svårare att vänja sig vid det än vid många andra saker, måste jag säga!