söndag 14 oktober 2007

Mellan drömmar och planer

Det har blivit mycket Hong Kong nu ett tag, men som sagt, jag blev förälskad i staden. Nu är vi brutalt inkastade i vardagen igen, med chefer som inte har någon som helst förståelse för att man lyckats gå in i vacationmode.
Jag har slutat prata om Bologna och sade drömskt till C i morse, över den gigantiska café au lait som jag häller i mig varje morgon:
- Tänk om vi skulle flytta till Hong Kong? Ingen människa skulle någonsin kunna vara olycklig i Hong Kong... Det är någonting med ljuset?
C tittade upp från senaste numret av Paris Match och gav mig en skeptisk blick.
- Föredrar du ändå inte Paris? Det ljuset är väl ändå något helt annat?
- Ja, kanske... Vi skulle kunna bo i trettonde arrondissementet, och äta kinesiskt och prata kinesiska med våra grannar och gå på asiatiska marknader varje helg... Och dricka kaffe på Place d'Italie varje morgon.

Nu lade C ifrån sig tidningen och granskade mig med stigande skepsis.
- Jag trodde inte att du gillade trettonde? Du tyckte ju att det kändes otäckt?
- Jo, sade jag lite skamset. Men jag har ändrat mig. Och vi kommer nog att sakna en del av det asiatiska, tror du inte?

Nu sitter vi framför varsin laptop. Jag borde ägna mig åt att uppdatera mitt mycket ecklektiska CV, och C ägnar sig åt att söka intressanta forskartjänster i Quebec. Uppbrottsstämning, helt klart.


1 kommentar:

Thérèse sa...

Väldigt fina bilder från Hong Kong. Jag har varit där tre gånger och är otroligt förälskad i stan.