tisdag 3 juli 2007

Utförsäkrad?

Jag har funderat lite på det här med försäkringar, jag står ju inte längre under svenska försäkringskassans beskydd, och innan vi åkte till Taiwan var vi tvungna att lämna tillbaka vara kort hos la securité sociale (det franska sjukförsäkringssystemet). Här i Taiwan har vi inte lyckats få några klara besked överhuvudtaget (ibland tror jag att folk oftare säger vad de tror att man vill höra än vad som faktiskt är sant) vad som händer om vi skulle behöva sjuk- eller tandvård. "Ta med er riktigt mycket cash, och passet" var ett råd jag fick, men det känns lite osäkert. C fick ett vagt besked om att han är försäkrad via sitt jobb, men om det även gäller mig vet jag faktiskt inte.
Dessutom ska jag söka arbetstillst
ånd nu, för att kunna jobba, men bara tanken på att ge mig in i den där byråkratidjungeln gör mig lite matt. Det känns som om jag ägnade hela vintern åt att brottas med tjänstemän på ambassader, konsulat, utrikesministerier och representationskontor. Fy fan, inte igen.

2 kommentarer:

BJ sa...

Om du inte studerar (och kommit direkt från Sverige) så har du så vitt jag kan se inget svenskt försäkringsskydd utan får lita på privat försäkring eller "cash".

Anonym sa...

Om din C är anställd efter alla lagens regler måste han så vitt jag förstår täckas av Taiwans utmärkta hälsoförsäkring och arbetsförsäkring.

Alla arbetsgivare i Taiwan är skyldiga att stå för dessa fösäkringar, och myndigheterna utfärda sedan ett hälsoförsäkringskort (eller vad det heter) som man visar upp när man går till doktorn och får i stort hela undersökningen och all medicin för 50 taiwanpengar så länge det gäller grundläggande undersökningar. Vad sägs om att ta bort tandsten och fixa ett mindre hål för en tia i svenska pengar? Det tror jag inte ens man kunde göra i Sverige när socialförsäkringssystemet var som bäst.

Arbetsförsäkringen skall täcka den anställde till och från jobbet, arbetsrelaterade skador osv. Den anställde betalar en del av avgiften, hur mycket beror på lönen. Make eller maka kan sedan inkluderas i denna hälsoförsäkring för en ytterligare avgift. Det är inte heller speciellt mycket pengar, nån tusenlapp i NTD per månad.