lördag 7 juli 2007

I Vatikanens arkiv


Läser en spännande intervju med kardinal Jean-Louis Tauran i Paris Match. Intervjuer med kardinaler finns vanligtvis inte högst upp på min lista, men den här fromme mannen råkar dessutom vara bibliotekarie. I Vatikanens bibliotek biblioteca apostolica vaticana.
Där finns 1,6 millioner böcker och skrifter - bland dem äldsta verk av Virgilius, Homeros och Cicéron, Gutenbergs bibel, och Codex B fr
ån 400-talet. Dessutom brevkorrespondens till och från Vatikanen. Här finns brev från Voltaire och Napoleon, Galileo och Michelangelo samt resuméer av konversationer mellan påvar och politiker; exempelvis Gorbatchev och Bush.
Wow. Jag skulle inte kunna tänka mig ett bättre ställe att jobba p
å om jag var bibliotekarie. Inte Cardinal Tauran heller:
" Efter att i m
ånga år ha arbetat sida vid sida med politiker är jag lycklig över att möta des intellectuels". Slut citat.

Inga kommentarer: