torsdag 19 juli 2007

Inte en droppe regn så långt ögat kan nå

Varje morgon går jag ut på balkongen och blickar bort mot bergen i horisonten. Ser jag dem klart och tydligt kommer det inte att regna. Är de höljda i dis och dimma blir det nog regn.
För drygt en månad sedan var det enda folk pratade om regnsäsongen. We're approaching the rainseason. Sade man allvarligt till utlänningar som skulle förstå att det skulle innebära oupphörligt, oavbrutet syndafallsregn i minst tre månader. Ni tycker att det regnar mycket nu sade man i april, då det regnade i princip varje dag. Vänta bara till i juli.

Ja, jag väntar. Det skulle sitta fint med en skur i den här hettan. Men
jag signalerar att det inte har fallit en droppe regn den senaste månaden. Vad regnsäsonger beträffar är Taiwan slaget av vilken svensk sommarmånad som helst.

Under en m
ånads tid har jag kunnat se Taiwans blåa berg skarpt avteckna sig horisonten. De tre första månaderna i Taiwan såg vi dem aldrig, förutom när de lystes upp av häftiga blixtar.

Nu pratas det om tyfonsäsongen. Be careful. We're approaching the typhoonseason. Jag riskerar att bli besviken.

Inga kommentarer: