tisdag 10 juli 2007

Feeling hot hot hot

Fy fan vad varmt. Hett och fuktigt. Och jag blir tokig av att gå ute pa gatorna i fyrtio graders värme, och varje gång man kommer in i vilken byggnad som helst har de ställt airconditioningen på femton grader. Min kropp är inte gjord för dessa värmeskillnader.
Men sommaren innebär tydligen
mycket högre elpriser vilket gör att vettiga människor försöker lugna sig med luftkonditoneringen, vilket annars är en besatthet hos taiwaneserna.
P
å jobbet har de ställt fläktar vid alla skrivbord, vilket gör att det är fullkomligt omöjligt att jobba eftersom papper flyger åt alla håll så fort fläkten vänder sig mot dem, och håret fastnar i läppglansen och allt det där.
Jag blir tokig. Och jag drömmer om hav. Och en strand. Eller en sjö. Eller en bäck. Eller en trädg
ård med vattenspridare. Whatever.
Men trots att vi inte kan vara l
ångt från the Pacific Ocean så har jag ta mig fan inte sett den en enda gång. Och semester... verkar inte som ordet existerar i det taiwanesiska språkförrådet. Jag frågade Jenny om det en gång; när taiwaneserna har semester? Och hon säger "varje helg!. Nästan". Oh. Nice. Poor bastards.

Lyssna p
å det här: Fem veckors betald semester. Wow. Wow. Jag önskar. Det hade jag förr i tiden. Inte här. Poor bastard.

Inga kommentarer: