onsdag 25 juli 2007

It's the airconditioning, stupid.

Vi vågar inte berätta för folk att vi inte använder vår luftkonditionering, vi blir nämligen a) förkylda b) ansiktsförlamade c) uttorkade av det. Men att inte delta i nationalsporten luftkonditionering ses som helt galet, så vi säger ingenting.
Vi var ute och
åt häromkvällen, och det skulle ha varit jättetrevligt om det inte vore för att luftkonditioneringen var inställd på max 15°. Efter tjugo minuter frös jag så jag skakade, sedan var det en chock att komma ut på gatan i fyrtio graders värme. Men det är inga problem på Taiwan! Vet ni vad tricket är? Man parkerar stadsjeepen alldeles framför porten, så att det bara är att hoppa in (Jag orkar inte ge mig in i några ekologiska resonemang för närvarande. Jag blir för uppgiven).

Dessutom bör man ha minst en, gärna två eller tre, luftavfuktare i varje rum. Jag har ingen aning om vad en luftavfuktare är, eller hur de ser ut, men jag vet att C:s kollega Tom, som bor i en tvåa, har fem stycken, strategiskt utplacerade.
Elen är dyr i Taiwan, och jag v
ågar inte ens tänka på Toms elräkningar.
Jag är inte heller förv
ånad över att halva befolkningen verkar vara kroniskt förkylda, har nackspärr, eller tycker att det är okej att ha med sig lilla täckjackan till jobbet mitt i sommaren. Men att skippa AC:n? Det dummaste de har hört.

4 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Ha ha, vad komiska de verkar vara! Tycker ofta att AC missbrukas eftersom folk verkar vilja ha det så himla kallt...

Sara sa...

Jag bara suckar... Och har vant mig vid att ta med en yllekofta om jag ska åka bil någonstans. Trots 36° utomhus.

Victoria sa...

Så har vi här också, till restauranger och biografer gör man bäst att ta med sig ett styck kofta eller tröja (även om man känner sig fånig på väg dit och hem...) /Victoria i Florida

Sara sa...

Jag kan tänka mig det... USA är taiwanesernas favoritland, och vad man gör over there gör vi även här...