söndag 15 juli 2007

Paris, je t'aime


Den här tiden för ett år sedan var vi i Paris.
Vackra Paris, staden jag aldrig tröttnar på. Vi kan promenera i timmar längs
gatorna, men vi undviker les Champs, och Rue de Rivoli. För mycket folk. För mycket shopping.
Mitt Paris är Saint- Germains-des- Près och le quartier latin. Rue Mouffetard. Jardins de Luxembourg. Paris som andas konst och skönhet. Paris vansinnesdyra caféer och otrevliga kypare. Paris när det är som mest Paris. Nyaste etnomuséet Quai Branly är ett intressant inslag i stadsbilden, men det kan aldrig konkurrera med Centre Pompidou-Beaubourg.
Summering: För ett
år sedan kultursnobbade vi i Paris. Idag har jag ägnat mig åt att torka svett ur pannan och fönstershoppa kattungar (djuraffärer är legio i Taiwan, because pets are cute och jag kan inte nog understryka viktigheten av cuteness) i Jhong-Li. Ska finnas ett Coca-Cola museum i Taoyuan, men det vete tusan om det slår en museihelg i Paris?

Inga kommentarer: