onsdag 18 juli 2007

La cucharacha

Vi kom hem sent efter en romantisk middag på vår favoritrestaurang, god mat, världens sötaste servitör och classic lovesongs i bakgrunden, som jag till C:s stora fasa glatt sjungit med i (ni vet, lady in red och endless love och sådana trevliga dängor).
Vi sätter nycklarna i låset, öppnar dörren och inser att vi har besök.
Av världens största kackerlacka.
P
å vårat vita stengolv syns minsta brödsmula, och då förstår ni vilket statement en sju centimeter lång kackerlacka utgör. Den ser ut som en gigantisk dadel med ben och antenner.
Vi blir st
ående en bra stund och bara tittar.
- Putain, är det enda jag f
år ur mig. Puuuutaaaainn.
Vi inser att varelsen som sitter, (eller st
år, eller ligger, svårt att avgöra) alldeles stilla, även har fått syn på oss. Om vi rör oss det allra minsta, viftar den ilsket med antennerna åt vårt håll. Så vi rör oss inte. Viskande försöker vi lägga upp en handlingsplan.
Vad gäller praktisk krigsföring är C mer inne p
å fysisk närkamp med lämpligt tillhygge, och jag är en förespråkare för kemiska vapen, i detta fallet nagellacksbortagningsmedel. Kackerlackor är inte lätta att ta kål på, men efter att jag drogat honom med aceton går han så pass sakta att C kan klämma till honom.
Hjälp. Vilken kväll.
Nu är det obligatorisk inspektion varje kväll innan sängdags, och alla fönster, dörrar och avlopp stängs igen och barrikaderas p
å vår kvällsrond.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det inget humant sätt att avliva dem på? Här anses människor som dränker mördarsniglar i öl vara grymma djurplågare och ni använder aceton!

Sara sa...

Selfdefense, gumman, selfdefense.

Okej, jag skäms lite. Men humant sätt? Att döda kan aldrig vara humant. Jag far leva med detta resten av mitt liv. Och kanske resten av nästa liv ocksa, om man far tro reinkarnisterna.

Nadia sa...

Kackerlackor är aldrig kul och tyvärr svåra (för att inte säga omöjliga) att bli av med. Men att använda aceton var ju en ny taktik, har själv aldrig testat denna typ av krigsföring men hoppas att den slår väl ut.

Sara sa...

Acetonattacken var mest ett uttryck för ren desperation... Jag har nämligen hört att det värsta man kan göra är att sla ihjäl dem eftersom de da, gulp, släpper massa ägg, om det är en hona man ger sig pa. Huvva.

Nadia sa...

Fy f-n vad äckligt! Det visste jag faktiskt inte. Skönt att man för närvarande befinner sig i ett kackerlacksfritt land.