onsdag 2 januari 2008

Tokig i Tokyo


Jag är fullkomligt uppslukad av Tokyo. Förälskad, förtrollad och helcharmad av denna stad.
Men också överrumplad av dess storhet och dess skönhet, och en smula bekymrad över att inte ha tillräckligt med tid för denna gigantiska metropol (världens största stad, tror jag bestämt?). Tokyo förtjänar oändligt mycket tid och uppmärksamhet. Innan vi åkte hit hade jag en bild i huvudet av Tokyo: Shibuyas neonljusdistrikt - ni minns Lost in Translation? Där. Eller två, och den här har jag nog snott från mängder av nyhetsinslag och reklamfilmer som använt sig av en riktig japankliché: Hundratals businessklädda män och kvinnor som korsar en gata.
Men Tokyo är så mycket mer. Det finns hundratals, tusentals Tokyo att upptäcka! Och jag har bara börjat.

Idag har vi arbetat oss från det historiska Kejsarpalatset till Shibuya, via coola upbeatområdet Harajuku, Shintotemplet i Meiji-Jingu och chica shoppingområdet Omote-Sando.
Wow. I'm in love.

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter som ett oändligt äventyr att lära känna Tokyo. Vad spännande och vad roligt att få göra den resan. Jättekul att få ta del av den och dina bilder!

Sara sa...

Det finns så mycket att se och uppleva, jag är så glad över det, och jag har tusen saker att berätta... Tokyo är magiskt!

Anonym sa...

Tokyo är underbart, vi gifte oss där. :-)

Tyvärr är det inte världens största stad, det är tråkiga Chongqing i Kina.

Sara sa...

Jaha, där ser man... Chongqing? Aldrig hört talas om.
Hur som helst är Tokyo underbart, och jag kan förstå att man vill gifta sig här i den här fantastiska staden!