onsdag 2 januari 2008

Ippan Sanga

Det nya året är alldeles nytt, och världen vaknar upp efter nyårsfirandet. I Japan vaknar man upp till Ippan Sanga, en av de två dagar varje år då kejsarpalatset öppnar sina grindar för vanliga dödliga, och då kejsaren med familj visar sig på balkongen tilll Kokyo; palatset.
Nu hoppas jag att ni tydligt ser hans höghet kejsaren på bilderna, jag gick igenom inte mindre än två
säkerhetskontroller med kroppsvisitering och tömning av handväska för att kunna visa er detta.
I den vackra slottsparken stod Edo's gamla slott under shogunregimen och platsen vibrerar av historia och sagobokslika omgivningar.
Jag var nog mer imponerad av just omgivningen än av den kejserliga familjens vinkningar bakom det skottsäkra glaset, men kejsar Akihitos apparation var en upplevelse i sig. Alla viftar med flaggor och skriker Banzai - jag har trott hela dagen att de ropade bonzai till sin kejsare (låter lite som en förolämpning, va?)
, men nu har jag fått förklaringen; det heter alltså Banzai och betyder långt liv. Hoppsan. Sedan promenerade vi runt hela slottsområdet, flankerade av söndagsklädda tokyoiter och vita svanar simmandes i vallgraven. Svanarna alltså, inte de söndagsklädda tokyoiterna.
På sista bilden ser ni yours truly, vintersolsbländad och starstruck - jag menar, kejsaren! - men notera broschen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du var där också?
Personligen tyckte jag att det var alldeles för mycket folk... jag hade väntat mig att man fick gå omkring lite fritt, men här var det nästan förbjudet att stanna för att ta kort.

Sara sa...

Haha! Vi har sprungit om varandra i Tokyo!
Jepp, mycket folk var det, men däremot var gatorna ganska tomma de här dagarna.