söndag 13 maj 2007

Trendrapport




Taipei är en paradoxernas stad; hektisk men avslappnad, bohemisk men trendig, chic... och ändå inte. Det beror helt och hållet på vilket kvarter man befinner sig i. I de unga trendiga kvarteren nära Taipei Main Station kan man sitta i timmar på en bänk eller en trottoarkant, med en supersizad pappmugg fylld med papayamjölk eller bubbelté och bara titta pa folk. Taipei ger intryck av att vara en oerhört ung stad, med en ung, trendig, karismatisk befolkning. En trendrapport: Innefolket i Taipei ses aldrig, aldrig i svarta kläder. Aldrig heller i beigt eller kakifärgat, vilket däremot verkar vara senaste tendensen hos the ex-patsquad. Naturfärger är för trista turister och marinblått för flygvärdinnor! Min egen garderob känns helt plötsligt ganska dyster i jämförelse med vad man ser på gatorna. Vidare är inte fotriktiga skor någon hit hos unga kvinnor; jag har aldrig sett så många loubotinklackar och designerväskor på en och samma gata (äkta eller inte har jag svårt att avgöra). Engelsmän och amerikaner urskiljer man omedelbart ur mängden i och med att a) de oftast är huvudet längre än andra b) har just fotriktiga sandaler c) ryggsäck med vattenflaskehållare på sidan d) shorts som aldrig är kortare än knälängd. Gärna beiga.

Taipeiborna däremot sätter snyggt före bekvämt, gatan är en catwalk, och
vit t-shirt och blåjeans är inte tidlöst, bara färglöst. En Taipei- fashionista är för tillfället ekiperad med följande: Korta shorts, just nu är det bara shorts som gäller, och säger jag korta så menar jag korta. Inget knälångt i beigt. T-shirt, gärna rosa (pink is the new black), med glittriga tryck. Ledordet för taiwanesiskor är cute och Hello Kitty- eller Betty Boop-tryck är inne. Eller babydollklänning över shortsen. Svarta knästrumpor verkar vara obligatoriskt, men det är en trend jag inte kommer att haka på (Ni vet, jag är från Dalarna så det får mig bara att tänka på Carl Larssonmålningar. Eller Madicken. Eller babes som kallar sig för Fifi Magnetique och dansar på Crazy Horse).
Vad gäller frisyrer så är det japanskt, japanskt, japanskt, och jag tror att unga män i Taiwan lägger ner betydande summor NT Dollars och rätt mycket tid på sina hairdo's. Trendiga män anammar antingen hip-hopmodet med t-shirtar storlek amerikansk basketspelare, och keps vars skärm vrids exakt 45° västerut, eller så ser de ut som om de är anställda hos någon trendig frisör, typ Jean-David B på Les Champs i Paris.
Glasögon är inne, men inga osynliga metallbågar (ex-patvarning!) utan färglada plastbågar.
Solbränna är ute (har aldrig varit inne) ; och Joey, taipeibo och fotograf sade till mig: "vi försöker
hålla oss i skuggan. The sun is not good for our skin". Smart drag.
Och den som vill f
å en fausse air av trendig Taipeibo bör hålla följande saker i minnet: Tänk cute. Tänk färg. Tänk glitter. Tänk inte att du ser smalare/intellektuellare/alltid-lika-rätt ut i svart. Tråkigare möjligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som att jag ... inte riktigt skulle passa in. Cute är inget epitet jag brukar bära.

Sara sa...

Hm. Jag kanske var otydlig? Cute är för girls only. Män får vara män.
Och jag får acceptera att taiwanesiskorna kan bära upp det här modet på ett helt annat sätt än vad jag kan. Om jag klär mig i rosa och knästrumpor så ser jag rent bindgalen ut. Och C skulle förmodligen begära skilsmässa.