lördag 5 maj 2007

La finale

En miljon fransmän, utomlands, och i franska territorier utanför de franska gränserna har redan röstat i andra valomgången, skriver Le Figaro. Inte från Taiwan, dock, som på grund av sin speciella diplomatiska status inte har några ambassader.

L'express
har roat sig med att g
å till botten med alla rykten och spekulationer som florerat om de bägge kandidaterna. I slutet på åttiotalet gick det envisa rykten om att Royal skulle vara Mitterands gömda dotter - falskt (även om Mitterand hade -minst en - gömd dotter, men det är inte Royal) - och att Sarkozy har många goda vänner i den franska medievärlden - sant. Ryktena om Sarkos längd (ett enormt komplex) har dock inte L'express kunnat vare sig förneka eller bekräfta, eftersom summan av hans centilong är en väl bevarad statshemlighet, och hans närmaste stab har i uppdrag att ge mycket svävande, diplomatiska svar på frågor kring detta.

Polonium frågade mig vem jag "höll på" i valet:
- The boy-candidate or the girl-candidate?
Utan att anse mig vara varken Royalist eller Sarkozyst, s
å tror jag att la cinquième republique vaknar upp till ett lugnare Frankrike på måndag morgon om Ségo vinner. Om Sarko tar hem spelet exploderar det nog i många förorter och miljonprojektsområden. Så jag nynnar på den här i väntan på avgörandet:

Inga kommentarer: