fredag 25 maj 2007

If it's green, it's good for you

Något att dricka till maten? Ja, kanske en skål varmt vatten med alger och lite tofu?
Det är standardm
åltidsdryck för många taiwaneser, och om ni inte är övertygade om att det är en bra idé att släppa det väl kylda vita till fredagsfisken till förmån för lite sjögrässoppa, så kanske dessa argument kan ändra på detta:

Polonium menar att alger gör underverk för hans hy.
Elaine svär att det gör hennes h
år blankare.
Dessutom sägs det att alger innehåller fjorton gånger mer kalcium och fyra triljoner fler näringsämnen än mjölk.
Alger kan ätas till allt; till sushin, strösslat över en stek, som små algknyten till riset, torkade salta alger som snacks... men undvik dem med fruktsmak. Man kan även slänga detta multifunktionella käk i badet, som en kvick skönhetskur för lenare hy. När jag tänker efter så kan man förmodligen slänga ner dem i vinglaset också, eller hänga dem på kanten av glaset som drinktilltugg. De kan även användas som serpentiner. Och jag hörde om en kvinna som flätade alger som hon sedan använde som slitstarka workout-rep, men vi ska inte överdriva algernas hälsosamma effekter.

Så tofun. Allt på tallriken som man inte riktigt kan identifiera är förmodligen en av de fyratusen olika sorters tofu som taiwaneser äter från morgon till kväll.
- Tofu är väldigt nyttigt för oss kvinnor, sade Jodie förtroligt till mig när vi satt på One Sugar och jag lite skeptiskt sonderade de färglösa kuberna som simmade i min soppa.
Denna mirakelmat förebygger även h
åravfall hos män. Så, lite algsallad ikväll, kanske? Toppad med friterad tofu?

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: