måndag 13 augusti 2007

Ätpinnar

C, uppretat och hungrigt, med en kartong stekt ris framför sig:
- Hur kan man uppfinna ätpinnar för att äta ris?
- Ja! Exakt! Eller sm
å smala nudlar! Eller hala dumplings! En gaffel vore perfekt!

Det är bara p
å de så kallade italienska restauranterna man får gaffel. Men bara gaffel. Aldrig kniv.

P
å tal om mat så beställde jag en sallad häromdagen. Serverad med isbitar i. Fråga mig inte varför. Is knastrar mellan tänderna, vattnar ur dressingen och förtar helt smaken av tomaterna. Taiwan style.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Pinnar hade jag stora problem med när jag kom till asien första gången. Men efter ivrigt och ambitiöst övande bemästrar jag nu detta verktyg rätt så bra.

Så länge det inte serveras tofu...

Här är min syn på ämnet ätredskap, om du ids.
Plockepinn

Unknown sa...

Civiliserade människor skriver tecken och äter med pinnar..basta!

Anonym sa...

Jo, de kan väl få tro det då.

Kidnappar vi din blogg nu Sara? Det är ju inte första gången herr fotavtryck och jag hamnar i en diskussion här... hoppas du inte misstycker...

Sara sa...

Haha! Jag ser förmodligen mer civiliserad ut när jag äter med kniv och gaffel, är jag rädd. ;)
Men jag har helt anammat ätpinnar. Rapa vid bordet kommer man däremot aldrig att fa se mig göra.

Anonym sa...

Ris som det serveras i Japan är mycket enklare att äta med pinnar än vad det skulle vara med gaffel. Tycker pinnar är lite överlägset kniv och gaffel, och efter att ha ätit oavbrutet med pinnar i fem månader kände jag mig lite barbarisk att återigen börja spetsa maten med gaffel och halshugga den med kniv. Så barbarisk att jag fortsatte att äta med pinnar i vårt bestickland. För övrig går det utmärkt att äta lösgodis och flingor i mjölk med pinnar, något som jag tvekar att bestick klarar av.